Geburtshilfe Frauenheilkd 2005; 65(7): 682-686
DOI: 10.1055/s-2005-865811
Originalarbeit

Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Histological Evaluation of a New Concept Eliminating the Need for Suture or Glue During Fallopian Tube Anastomosis in the Sheep Model[*]

Histologische Evaluierung eines neuen Konzepts der naht- und klebefreien Eileiterrekonstruktion im TiermodellH. Kaya1 , O. Ozkaya1 , M. Sezik1 , A. R. Aydin1 , R. Dittrich2
  • 1Department of Obstetrics and Gynecology, Faculty of Medicine, Suleyman Demirel University, Isparta, Turkey
  • 2Department of Obstetrics and Gynecology, University of Erlangen-Nuremberg, Erlangen, Germany
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Eingang Manuskript: 17.5.2005

Akzeptiert: 17.6.2005

Publication Date:
01 August 2005 (online)

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Zusammenfassung

Fragestellung: Histologische Evaluation einer neuen Technik zur Tubenanastomose im Tiermodell. Methode: Eileiter von 12 Schafen wurden bilateral durchtrennt. Ausgehend vom Fimbrientrichter wurde ein Polyvinylkatheter in die Tube eingefügt. Die freien Enden wurden zusammengefügt und der Katheter mithilfe von Titanklemmen ohne Verwendung von Faden oder Klebematerial fixiert. Die Operationsdauer, die Tubendurchgängigkeit, die Bildung von Fibrosen, Granulomen, Entzündungen und Lumenänderungen wurden 30 Tage nach Eingriff evaluiert. Ergebnisse: In 21 (87,5 %) der resezierten Tuben konnte durchgängiges Epithel gefunden werden. Akute entzündliche Veränderungen und Fistelbildung wurden in 2 (8,3 %) beziehungsweise in 1 (4,2 %) der Fälle beobachtet. Es gab keine Fibrosen oder Granulome. Schlussfolgerung: Die Verwendung eines inerten Katheters für die tubare Anastomose im Tiermodell führt in situ zu einer hohen Rate an Reepithelisierung. Die vorgestellte Technik verspricht eine mögliche Anwendung in der Tubenrekonstruktion.

Abstract

Objective: To evaluate the pathological outcomes of a newly introduced technique for tubal anastomosis in an animal model. Materials and Methods: The uterine tubes of 12 sheep were transected bilaterally. A polyvinyl chloride catheter was passed through the fimbrial end. The resected ends were approximated, and the catheter was fixed in place using titanium clips. No suture material or glue was used. The time required for the procedure, patency of the tubes, fibrosis, giant cell reaction, inflammation, and luminal changes were evaluated 30 days after surgery. Results: Epithelial continuity was present in 21 (87.5 %) of the resected tubes. Acute inflammatory changes and herniation leading to fistulization were observed in 2 (8.3 %) and 1 (4.2 %) of the specimens, respectively. There was no fibrosis or giant cell reaction. Conclusion: Passage of an inert catheter left in situ for tubal anastomosis is associated with a high rate of reepithelization in an animal model. Our technique might have potential use in uterine tube reconstruction.

1 Supported in part by the Scientific Research Fund of Suleyman Demirel University, Isparta, Turkey

References

1 Supported in part by the Scientific Research Fund of Suleyman Demirel University, Isparta, Turkey

Hakan Kaya

Department of Obstetrics and Gynecology
School of Medicine, Suleyman Demirel University

32260 Isparta

Turkey

Email: drhakankaya2002@yahoo.com